Dé kweekvijver voor onderwijstalent
ROS Onderzoeksprijs 2018 levert 4 winnaars op

Tijdens de ROS-startdag werden in het bijzijn van alle deelnemers de jaarlijkse ROS Onderzoeksprijzen uitgereikt. De prijs voor beste onderzoek in het kader van een eerstegraads opleiding is gegaan naar Jason Zijlstra voor zijn onderzoek ‘5 Minuten Wiskunde’. De prijs voor onderzoek in het kader van een tweedegraads opleiding is dit jaar geëindigd in een gedeelde eerste plaats. De prijs werd verdeeld onder Marloes van Beek, Nanda Ruigrok-Janssen en Rik van Stegeren. De onderzoeken zijn te downloaden op deze website onder publicaties.
Wiskunde is vaak een abstract vak voor leerlingen, met weinig raakvlakken met hun eigen leven, terwijl wiskunde zo belangrijk is en overal achter zit: Netflix, Shazam en Snapchat maken bijvoorbeeld allemaal gebruik van wiskunde. Jason ontwierp daarom minilesjes van 5 à 10 minuten om leerlingen meer inzicht te geven in het nut en de brede toepasbaarheid van het vak wiskunde. Hij onderzocht het effect en de waardering van deze lesjes in zijn eigen lessen op het Teylingen College en schreef de lesprogramma’s uit, zodat andere docenten ze gemakkelijk kunnen overnemen in hun eigen les. De jury waardeerde de heldere opzet en verslaglegging van zijn onderzoek, maar met name het feit dat de lessen toegankelijk zijn voor andere docenten maakte dat zijn onderzoek boven de anderen uitstak. De andere genomineerden, Constantijn Mennes en Thomas van Berkel kregen een eervolle vermelding voor hun onderzoek.
De onderzoeken in het tweedegraads gebied waren totaal verschillend van onderwerp en opzet. Zo onderzocht Marloes van Beek, binnen de setting van Lesson Study, de mogelijkheden om leerlingen over hun spreekangst bij Engels te krijgen en paste zij de opgedane inzichten toe in haar lessen op het Da Vinci College. Nanda Ruigrok-Janssen onderzocht welke vaardigheden leerlingen nodig hebben voor hun overstap van mavo naar havo en ontwierp op basis van haar bevindingen een les volgens het 80/20-learing-principe op het Fioretti College. Rik van Stegeren, tot slot, probeerde in de hoofden van zijn leerlingen te komen om te ontdekken welke beelden zij kiezen om zichzelf te typeren en hoe ze tot die beelden komen, zodat hij daar in zijn lessen Beeldende Kunst op het Rijnlands Lyceum Sassenheim op in kan spelen. De jury oordeelde dat ieder onderzoek zijn eigen plussen en minnen had, maar dat er niet duidelijk een onderzoek bovenuit sprong en deelde de prijs daarom in drieën.
De prijzen werd uitgereikt door een vakkundige jury bestaande uit Jacobiene Meirink, onderzoeker bij het ICLON in Leiden en Bert van Veldhuizen onderzoeker bij de Hogeschool van Amsterdam. Bij de beoordeling werd gelet op drie punten: (1) de kwaliteit van de opzet en uitvoering van het onderzoek, (2) de mate van eigen inbreng en creativiteit en (3) de mate van relevantie voor de school.
Agenda
ROSSO-bijeenkomst
ROSSO staat voor ROS-Scholen en -Opleidingsinstituten. Het ROSSO is een bijeenko...
Lees meerROS-inspiratiemiddag
Op 12 maart 2020 organiseert ROSRijnland een Inspiratiemiddag voor alle studente...
Lees meerBekijk hier het nieuwsoverzicht
Lees meer